tiistai 10. maaliskuuta 2015

Janne – kohtaamisia Jean Sibeliuksen lapsuuden ja nuoruuden maailmassa


”Nyt ensin haluan kertoa sedälle Kittin ja minun ensiesiintymisestä suuressa konventtijuhlassa. Me menimme juhlaan puoli seitsemältä, Kitti nuottitelinettä kantaen ja perässään Sandra sellon kera ja minä viuluni kanssa.

Tullessamme kaikki muut ”taiteilijat” olivat jo koossa ja aloimme virittää. Hetken kuluttua meidät kutsuttiin sisään ja astuimme suureen koulusaliin, jossa oli noin 400 henkeä. Käsi tärisi jokaisella hiukan alkaessamme soiton. Kappale oli Ave Maria, jonka minä olin sovittanut. Mukana oli kaksi stemmaa, jotka tulivat mukaan keskeltä, neljä viulua kukin omalla stemmallaan, yksi sello, joka soitti oikein ”con affetto”, harmonikka ja piano. Olimme harjoitelleet hyvin, koska se tuli soitetuksi ainakin 100 kertaa.” (30.11.1884)


Suomalainen kuvittaja voisi tuskin suurempaa kunniaa saada, kuin päästä kuvittamaan Jean Sibeliukseen liittyvä näyttelyä. 

Sellainen pyyntö minulle kuitenkin viime syksynä tehtiin. Hämeen linnaan oli suunnitteilla Sibeliuksen 150-juhlavuoteen liittyvä, säveltäjän lapsuudesta ja nuoruudesta kertova näyttely, joka tulisi olemaan esillä linnassa vuoden päivät. Kuvitusten lisäksi minulta tilattiin myös näyttelygrafiikka sisältäen kartan, kutsun, julisteen sekä kahdeksan jättipaneelia jotka kertovat tulevan säveltäjäneron elämästä Hämeenlinnassa. Lisää kuvia päivitän, kun näyttely aukeaa ensi viikon perjantaina 20.3.2015. Samalla aukeaa linnassa myös Taneli Eskolan valokuvanäyttely Sibeliuksen maisema.

Lisätietoja näyttelyistä löydät täältä.

(Jos jotakuta hämmentää nähdä tätä kuvitustyyliä edellisen postauksen jälkeen, niin todettakoon että olen pitänyt kymmenen vuotta klassisen piirustustaitoni poissa portfoliosta. Sille ei ole ollut yksinkertaisesti kysyntää. Nyt piirtäjä-minä pääsi pitkästä aikaa tarttumaan hiileen ja maaliin hiiren sijasta, ja oli kyllä hävyttömän onnellinen)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti